E-commerce marketing

Welke vormen van webshop marketing zijn er?

Posted on

Webshop marketing, ook wel e-commerce marketing genoemd, kent diverse vormen en onderdelen. In deze blog bespreek ik de meest voorkomende elementen hiervan.

SEA

Allereerst is er natuurlijk het online adverteren, dit wordt ook wel Search Engine Advertising(SEA) genoemd. Bij deze vorm van marketing probeert het bedrijf om via bekende zoekkanalen zoals Google mensen geïnteresseerd te krijgen om naar hun webshop te gaan. Dit is een doeltreffende manier om direct tot verkopen te leiden binnen jouw webshop. Bij deze vorm van marketing moet er goed gekeken worden welke advertenties succesvol zijn en welke niet. Advertenties die lijken te werken moeten immer worden uitgebreid. Minder goed werkende advertenties zullen veranderd moeten worden of worden geschrapt.

SEO

Naast Search Engine Advertising bestaat er ook Search Engine Optimization (SEO). Deze vorm van marketing optimaliseert de bekendheid van de webshop binnen een zoekmachine. Het gaat erom dat de webshop beter vindbaar wordt in een zoekmachine en dus hoger terecht komt in de lijst met hits. Deze vorm van marketing is dus niet gericht op de korte termijn groei aan verkopen binnen jouw bedrijf. Maar deze vorm richt zich op de lange termijn naamsbekendheid van de webshop en daarmee de stijging van de verkopen. Deze vorm van marketing kost zodoende vaak meer tijd dan SEA. ER moeten analyses gemaakt van de doelgroepen en de effectiviteit van een stijging van bezoekers voordat er tot actie over kan worden gegaan.

Email

Naast de vormen die op zoekmachines gericht zijn, zijn er ook nog directe vormen van communicatie met de klant. Zo is een andere mogelijke vorm van marketing de email marketing. Hierbij wordt er dus direct contant opgenomen met de klant en kan je daarmee proberen een verkoop te bemachtigen of een nieuwe klant aan te winnen. Van de online marketingvormen heeft de online marketing het hoogste rendement. Dit kan komen doordat je deze vorm van marketing veel persoonlijker kan maken. De kracht van email markering is om binnen de klantenkring diverse groepen te onderscheiden en bij iedere groep unieke boodschap te geven die bij die groep het meest optimale resultaat geeft.

Conversie

Ten slotte kan het voor een bedrijf belangrijk zijn om te weten waarom bepaalde bezoekers van de webshop niet een klant worden. Door dit te weten en dit te verbeteren kan de conversiegraad stijgen waardoor er meer verkopen zullen zijn. Dit zorgt dus niet direct voor meer bezoekers van de webshop, maar zorgt er wel voor dat van die bezoekers er meer een aankoop zullen doen.