Internet marketing: waarom zou je het gebruiken?

Internet marketing is een begrip dat alsmaar vaker voorkomt. Maar waar staat het eigenlijk voor? Waarom zou je als bedrijf gebruik maken van internet marketing en hoe ziet dat er dan uit? Al dit soort vragen zullen snel beantwoord worden. Ontdek hier alles over deze online vorm van marketing. Zo ben jij binnen no time helemaal op de hoogte van de nieuwe en snelst groeiende ontwikkeling in de marketingwereld. Dus wacht niet langer en doe snel de nodige kennis op over dit fenomeen.

 

Wat is het nou eigenlijk?

Internet marketing is heel simpel gezegd een vorm van marketing dat online plaats vindt. Het is een groot begrip waar allerlei soorten marketing op het internet onder vallen. Je kan deze online marketing beschouwen als internetreclame. Dat is echter te kort door de bocht. Er zijn namelijk ook veel indirectere vormen van marketing die bij internet marketing horen. Denk hierbij aan reclame via sociale media, zoekmachinemarketing en nog veel meer. Internet marketing is nog een relatief nieuw fenomeen in de marketing branche. Dat wil zeggen dat nog niet alle marketeers kennis beschikken over deze vorm van adverteren en reclame maken.

 

Waarom internet marketing?

De laatste jaren is het internet steeds meer een onderdeel geworden in ons dagelijks leven. Kijk maar eens naar jezelf en vraag je het volgende af: hoeveel uur per dag ben jij online? In 2015 heeft het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) een onderzoek gedaan naar het media gebruik. Daaruit bleek dat de gemiddelde Nederlander 7 uur en 23 minuten per dag online is. In die tijd maken we gebruik van allerlei soorten media. In deze tijd zijn activiteiten onder de 5 minuten niet in meegenomen. Hieruit kan je concluderen dat een enorm groot deel van jouw doelgroep aanwezig is op het internet.

 

Voordelen van internet marketing

Naast het feit dat een groot deel van jouw beoogde doelgroep zich online bevindt, heeft internet marketing ook een aantal voordelen ten opzichte van traditionelere vormen van markting. Ten eerste is marketing op het internet relatief goedkoop als je het vergelijkt met traditionele marketing. Bovendien kan je online gemakkelijker resultaten meten en weet je vrijwel direct wat de conversie is. Ten derde kan je door middel van het internet gebruik maken van allerlei handige hulpmiddelen die het mogelijk maken om gericht een doelgroep te bereiken. Tot slot is het tevens eenvoudiger om online reclame te personaliseren.

 

Internet marketing en de diverse vormen

Ben jij al redelijk overtuigd en wil je snel aan de slag gaan met internet marketing? Dan is het verstandig om je eerst te ori├źnteren op de diverse vormen die bestaan. Zo kan je simpelweg online adverteren. Maar je kan tevens voor minder directe marketing kiezen. Je kan bijvoorbeeld werken aan de zoekmachineoptimalisatie. Daarmee kan je ervoor zorgen dat jouw bedrijf beter te vinden is in Google. Daarnaast kan je bijvoorbeeld een link netwerk opbouwen. Dat wordt ook wel linkbuilding genoemd. Hoe meer andere websites naar jou linken, hoe hoger jij weer zal verschijnen in de zoekresultaten.

 

Zelf aan de slag of samenwerken

Tot slot is het belangrijk om te beslissen of jouw bedrijf zelf aan de slag gaat met internet marketing of dat je met een externe partij in zee gaat. Deze vorm van marketing kan een hoop tijd in beslag nemen. Zeker als jouw bedrijf er amper ervaring mee heeft. Daarom kan het verstandiger zijn om een externe partij te benaderen hierover. Er zijn namelijk bedrijven die zich specialiseren in internet marketing. Zij weten precies hoe ze het moeten aanpakken en hoe ze resultaten moeten behalen. Samen met een expert kan jij binnen de kortste keren al de vruchten plukken van internet marketing strategie├źn.