Business

Laadoplossingen voor elektrische auto\’s

Er zijn diverse laadoplossingen voor de alom bekende laadpaal. Want als je er aan denkt om een elektrische auto te kopen denk je al gauw, hoe moet dat dan met opladen? Je kent vast de laadpalen welke door de gemeente geplaatst worden. Deze moeten natuurlijk hufterproef, degelijk en goedkoop zijn. Maar om die nu op je eigen oprit te plaatsen, dat verpest al gauw de uitstraling van je huis.

Veel keuze in laadoplossingen

Er zijn veel keuzes in laadsystemen. Zo zijn er systemen welke je aan een muur hangt. Hier kun je vaak een of twee auto's tegelijk mee opladen. Er zijn ook losstaande laadsystemen. Bij sommige modellen kun je zelfs vier auto's tegelijk opladen. Deze zul je vaker zien op laadpleinen en niet aan huis. Naast de wandmodellen en losstaande modellen zijn ook inbouwmodellen beschikbaar. Zo kun je het laadsysteem volledig wegwerken in je huis. Dit hoeft niet met de bouw te gebeuren, maar kan ook in een bestaande muur geplaatst worden. Als je hebt bepaald hoe het uiterlijk van jouw laadsysteem eruit moet zien is het tijd om te bedenken of je een snellader wilt of niet. Hiervoor heb je wel een aparte groep in jouw meterkast nodig.

Kosten

De kosten voor een laadsysteem lopen uiteen van ongeveer 500 euro tot 1200 euro. Je kunt het natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt. Uiteraard kun je zelf een laadsysteem kopen. Je zou hem tegelijk met de auto kunnen kopen, of bij een apart bedrijf. Als je een zakelijk leasecontract en een elektrische auto wilt kun je het ook anders oplossen. Je kunt namelijk de kosten van een laadpaal op laten nemen in het leasecontract. De kosten zitten dan in het vaste maandbedrag.

Laadoplossing zonder eigen laadpaal

Niet iedereen heeft de mogelijkheid om de auto te parkeren op eigen grond. Als er geen laadpaal in de buurt is van jouw woning kun je een aanvraag indienen bij jouw gemeente. Als je gebruik maakt van een openbare laadpaal ben je niet zelf verantwoordelijk voor het onderhoud. Vaak is het ook zo dat een openbare laadpaal sneller de accu van de auto oplaadt dan een eigen laadpaal. Het nadeel van een openbare laadpaal is dat je per kWh duurder is dan wanneer het vanuit je eigen meterkast moet worden betaald. Ook is het zo dat wanneer de paal al gebruikt is, je pech hebt. Maar als dit erg regelmatig gebruikt kun je altijd een verzoek indienen bij de gemeente voor een extra laadpaal.

Related posts

Inbraakschade? Dit is wat je moet doen!

Diepmagazine

Waarom kiezen voor een zit sta bureau

Diepmagazine

Waarom kiezen voor een ergonomische bureaustoel?

Diepmagazine

Zakelijk presenteren in een andere taal

Diepmagazine

Archiveren met ordners: waarom en waarvoor?

Diepmagazine

Sanitaire voorzieningen binnen bedrijven

Diepmagazine