snurken.net

Snurken: waarom doe je het en wat kun je er tegen doen?

Posted on

Hoewel er geen harde cijfers zijn over het aantal Nederlanders dat snurkt, zijn er naar schatting honderdduizenden mensen in Nederland die er last van hebben. Snurken is, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, een serieus probleem. Twee jaar geleden berichtte de Volkskrant hier al over. Maar wat is snurken nu precies? Wat zijn de oorzaken? Wanneer kan het gevaarlijk zijn? En wat kun je er tegen doen? In dit artikel gaan we nader in op deze vragen.

Wat is snurken?

Als je snurkt produceer je een zagend of schurend geluid tijdens het slapen. Deze geluiden noemen we ook wel snurkgeluiden. Het gesnurk kan variëren van een zacht geluid tot zeer hevig gesnurk dat in sommige gevallen zelfs bij de buren te horen kan zijn. 

De snurkgeluiden worden geproduceerd wanneer er een vernauwing in je luchtwegen ontstaat. Deze vernauwing kan zich op diverse plekken bevinden, zoals achter de huig, net achter de tong of in de neusholte. Het gevolg is dat er tijdens het inademen druk wordt opgebouwd, waardoor de tong, de wanden van je keelholte en je huig naar elkaar toe trekken. Daardoor ontstaan er trillingen, die voor snurkgeluiden zorgen.

Wat zijn de oorzaken van snurken?

Omdat ieder mensen anders is, is er geen ‘standaard’ oorzaak waardoor je snurkt. Wel is er een aantal oorzaken die vaak voorkomen, denk hierbij aan:

  • Overgewicht
  • Het nuttigen van alcoholische dranken
  • Gebruik van medicatie met een spierverslappend effect
  • Roken
  • Afwijkingen of vernauwingen in de keel- of neusholte
  • Vergrote keelamandelen

Omstandigheden die de oorzaken van snurken kunnen versterken, zijn onder meer: ouderdom, het op de rug slapen, zwangerschap en oververmoeidheid.

Wanneer kan snurken gevaarlijk zijn?

In principe hoeft er niks aan de hand te zijn als je een keer snurkt. Echter, wanneer je intensief en vaak snurkt, kun je onder andere last krijgen van vermoeidheid en een minder goed concentratievermogen. In dat soort gevallen is het belangrijk om actie te ondernemen. Helemaal als je last krijgt van slaapapneu.

Slaapapneu

Hoewel slaapapneu vaak met snurken wordt verward, is het iets anders. Iemand met slaapapneu haalt tijdens zijn slaap langer dan 10 seconden geen adem en doet dat vaker dan 10 keer per nacht. In het artikel ‘Wat is slaapapneu’ gaan we dieper in op de oorzaken, de behandelingen en wat je zelf kunt doen.

Wat kun je tegen snurken doen?

De maatregelen om het gesnurk tegen te gaan, bestaan uit 4 categorieën maatregelen:

  1. Operatieve maatregelen
  2. Gedragsmaatregelen
  3. Medicijngebruik
  4. Gebruik van hulpmiddelen 

Operatieve maatregelen

Wanneer je ernstig snurkt, kunnen hulpmiddelen en medicatie in sommige gevallen onvoldoende helpen. In dat geval kan er worden besloten om via een operatieve ingreep het snurken tegen te gaan. Je kunt echter niet zomaar zelf bepalen dat je geopereerd moet worden, dat gebeurt altijd in overleg met een KNO-arts.

Gedragsmaatregelen

Door het nemen van gedragsmaatregelen, kun je het gesnurk vaak al verminderen. Denk hierbij aan afvallen, stoppen met roken, minder alcohol drinken en het aannemen van een andere slaaphouding. Dat laatste lijkt lastiger dan het is. Er zijn namelijk zogenoemde anti snurkkussens verkrijgbaar, die helpen om de juist slaaphouding aan te nemen.

Medicijngebruik

Sommige medicijnen werken verslappend op de spieren, waardoor er bijvoorbeeld sneller een vernauwing in je luchtwegen ontstaat en je sneller gaat snurken. Stop echter nooit op eigen initiatief met het slikken van dergelijke medicatie, maar overleg altijd met een arts. 

Naast de medicatie die snurken in de hand kan helpen, zijn er ook medicijnen om het snurken tegen te gaan. Voorbeelden hiervan zijn zogenoemde snurksprays en snurktabletten. Dergelijke middelen hebben in de meeste gevallen het beste resultaat als de oorzaak van het gesnurk naar de neus- of keelholte te herleiden valt.

Gebruik van hulpmiddelen

Door de jaren heen zijn er tal van hulpmiddelen ontwikkelt om het snurken tegen te gaan. Sterker nog, soms kan het snurkprobleem al voldoende worden gelost door het gebruik van een hulpmiddel. Voorbeelden van hulpmiddelen zijn anti-snurk banden en neusspreiders. Echter, snurkbeugels (ook wel MRA beugels genoemd) zijn veel bekender. Een snurkbeugel heeft als voordeel dat er maatwerk mogelijk is, waardoor het dragen van de beugel comfortabeler wordt. 

Wil je meer weten over wat je tegen snurken kunt doen? Bezoek dan eens snurken.net. Op deze website lees je alles over oplossingen tegen snurken. Ook staan er diverse interessante blogartikelen, bijvoorbeeld over snurken tijdens de zwangerschap en met welke voedingsmiddelen je het gesnurk tegen kunt gaan.

Wat kun je nog meer doen om je nachtrust te verbeteren?

Als je snurkt kun je sneller last krijgen van vermoeidheid. Daarom is het goed om te weten wat je kunt doen om er in ieder geval voor te zorgen dat de kwaliteit van je nachtrust zo goed mogelijk is. Om dat te bereiken, kun je onder andere het volgende doen:

Gebruik geen beeldschermen vlak voor het slapen

Het gebruik van beeldschermen (computer, tv, smartphone enzovoorts) zorgt er voor dat je hersenen actief worden. Dat effect wordt versterkt als je naar een spannende film kijkt of een videogame speelt waarbij concentratie belangrijk is. Om je hersenen tot rust te laten komen, is het daarom aan te raden om een uur voor het slapen gaan geen beeldschermen meer te gebruiken. 

Eet niet vlak voordat je gaat slapen

De organen die verantwoordelijk zijn voor je spijsvertering, werken ‘s morgens beter dan op het moment dat je ligt te slapen. Voedsel dat ’s nachts niet goed verteerd wordt, kan ervoor zorgen de kwaliteit van je slaap minder wordt. Laat voor het slapen gaan zwaar verteerbaar voedsel daarom staan en kies liever voor licht verteerbare varianten, zoals groente.

Sport niet vlak voor het slapen

Door te sporten word je lichaam actief en maakt het adrenaline aan. Daardoor word je alerter en slaap je minder snel. 

Zorg voor een regelmatige nachtrust

Door dagelijks ongeveer op hetzelfde tijdstip naar bed te gaan en te gaan slapen, zorg je ervoor dat je lichaam zich op die tijdstippen afstemt. Je kunt dit ‘optimaliseren’ door jezelf een slaapritueel aan te leren. Denk bijvoorbeeld aan het lezen van een boek of het doen van enkele ontspanningsoefeningen. Je zult zien dat het slaapgevoel na verloop van tijd iedere dag ongeveer rond hetzelfde tijdstip komt opzetten, zodat je gemakkelijker in slaap valt.

Laat cafeïnehoudende dranken staan

Cafeïne activeert je lichaam, waardoor het lastiger wordt om in slaap te vallen. Bovendien heeft je lichaam vele uren nodig om cafeïne af te breken (zie ook dit artikel van Geluk door balans). Daarom is het beter om ’s middags cafeïnehoudende dranken te laten staan en voor andere dranken te kiezen, zoals water.

Heb je last van snurken of slaap je slecht? Ga naar je huisarts

De gevolgen van snurken en slecht slapen worden nog te vaak onderschat. Tijdens je slaap herstelt je lichaam, dus als je nachtrust te vaak wordt verstoord, kan dat gevolgen hebben voor het functioneren van je lichaam. Heb je dus last van snurken of slaap je slecht? Ga dan altijd het gesprek aan met je huisarts, zodat er kan worden gekeken wat voor jouw situatie een goede oplossing is.